Ervaringen van Ditje Nap, docent Spaans op een basisschool

Sinds oktober 2008 geef ik elke week 45 minuten les aan een groep van 8 kinderen uit groep 6, 7 en 8. De kinderen zijn door de school voor deze cursus geselecteerd omdat ze op grond van hun intelligentie extra lesstof aankunnen.

Waarom Qué guay..?

Ik heb voor deze methode gekozen omdat het de enige methode Spaans – Nederlands is, die speciaal geschreven is voor kinderen van de basisschool.

Voor het goed aanleren van de taal is het belangrijk dat je boeken gebruikt die contrastief zijn: je leert de vreemde taal tegen de achtergrond van de Nederlandse taal. Het fijne aan deze boeken is dat een leerling echt gestimuleerd wordt om de taal te spreken terwijl er toch ook aandacht is voor de opbouw van de taal. En naast het leren van de taal is er ook een stukje cultuur aan bod. Wat mij betreft is zo de cirkel rond: het is leuk om iets te leren over de landen waar de taal gesproken wordt.

In de les beginnen we altijd met spreekvaardigheid of Spaanse muziek, we kijken gemaakte opdrachten in het werkboek na, doen een juego ( spelletje), behandelen weer een deel van het tekstboek en zo kunnen de leerlingen de rest van de week verder werken in hun werkboek én woordjes etc. leren uit het tekstboek.

Hieronder nog eens wat punten op een rijtje.

Het zijn leuke boeken om mee en in te werken, omdat:

  • Het formaat niet té dik en uitgebreid is: het is maakbaar.
  • De structuur en de opbouw duidelijk en overzichtelijk zijn. De leerling herkent al snel de ‘kopjes’ waardoor hij begrijpt waar het om gaat.
  • De leerlingen al snel korte gesprekjes kunnen voeren.
  • De lay-out goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen.
  • Er gewerkt wordt met een tekst en werkboek. Er is voldoende oefenmateriaal, de leerling kan met beide boeken zelfstandig werken.
  • Het tekstboek heeft naast de gewone hoofdstukken een overzicht van de grammatica en woordenlijsten.

Het is voor mij een nieuwe ervaring om Spaans te geven aan deze leeftijdsgroep, de rest van de week geef ik les op een ROC (afd. toerisme&recreatie) maar ik geniet ervan: de leerlingen zijn erg enthousiast, leergierig en hebben al een hele (mooie) Spaanse uitspraak. Op de studiedagen van het team – als de hele school vrij heeft – komen ze toch naar de Spaanse les.

Met vriendelijke groet,

Ditje Nap – Brederode