1. Barbapapá, la historia en español con traducción (tekstbegrip voor gevorderde beginners)

Barbapapá en español is een tekst over deze grappige wezens. Je kunt de tekst op een smartboard openen en de klas laten lezen.

Eerst vind je de tekst in het Spaans, daarna volgt de Nederlandse vertaling.barbalala

Barbapapá es el nombre del personaje principal de una serie de libros para niños escritos en la década de 1970 por Annette Tison y Talus Taylor, que residían en París, Francia. Los libros fueron originariamente escritos en francés, y después traducidos en distintas lenguas. Además se hizo una serie animada de tan sólo cinco minutos de duración por capítulo.

barbabellaBarbapapá en sí mismo es un personaje de color rosa que casi siempre tiene la forma de pera que tropieza en el mundo de los humanos e intenta encajar en él. Después de varias aventuras conoce a una mujer de su especie, de color negro, llamada Barbamamá. Ellos tienen siete hijos de distintos colores:

Barbazoo, amarillo, masculino y amante de los animales
Barbalalá, verde, femenina, y amante de la músicabarbabravo
Barbalib, naranja, femenina y amante de los libros
Barbabello, negro y peludo, masculino y amante de las artes
Barbabella, morada, femenina y amante de la belleza
Barbaluz, azul, masculino, y amante de la ciencia
Barbabravo (Barbidur), rojo, masculino, amante de la fuerza y el heroísmo

barbabelloBarbapapá es grande, blandito, rosa y puede cambiar de forma! Nació en un jardín y creció gracias al agua de la lluvia y los rayos del Sol, por eso es muy tranquilo y solo quiere ayudar a todo el mundo. Al principio la gente se asustaba al verlo, pero poco a poco ha hecho muchos amigos e incluso tiene una gran familia.

El nombre de Barbapapá proviene del francés, y significa algodón de azúcar.


Barbapappa is de naam van de hoofdpersoon van een serie barbaluz_2boeken voor kinderen geschreven in 1970 door Annette Tison en Talus Taylo, die in Parijs, Frankrijk wonen. De boeken zijn oorspronkelijk geschreven in het Frans en vervolgens vertaald in verschillende talen. Bovendien is er een serie tekenfilms gemaakt die per aflevering slechts vijf minuten duren.

Barbapapa zelf is een helemaal roze personage die bijna altijd de vorm van een peer heeft. Hij ziet zich geplaatst in de mensenwereld en probeert daar zijn plek te vinden.
Na verschillende avonturen ontmoet hij een vrouw van zijn eigen soort die helemaal zwart is. Ze heet Barbamama. Ze krijgen samen zeven kinderen van verschillende kleuren.

De naam Barbapapa komt uit het Frans en betekent suikerspin (barbe a papá = de baard van papa)

* Barbazoo geel, een jongen en liefhebber van dieren
Barbalalá, groen, een meisje en liefhebber van muziek
Barbalib, oranje, een meisje en liefhebber van boeken
Barbabello, zwart en behaard, een jongen en liefhebber van kunst
Barbabella, paars, een meisje en liefhebber van schoonheid
Barbaluz, blauw, een jongen en liefhebber van de wetenschap
Barbabravo, rood, een jongen en liefhebber van kracht en heldendom

Barbapapá is groot, zacht, roze en hij kan van van vorm barbazooveranderen. Hij is geboren in een tuin en groeide dankzij het regenwater en de zonnestralen. Daarom is hij erg rustig en wil iedereen helpen. In het begin schrikt iedereen als ze hem zien, maar langzamerhand maakt hij veel vrienden en heeft hij zelfs een grote familie.

 

 

2. Barbapapá, oefening voor beginners (tekstbegrip)

Met deze oefening kun je de leesvaardigheid en het tekstbegrip oefenen. Lees de tekst en beantwoord daarna de vragen die eronder staan.

Klik hier voor de oefening op pdf zodat je hem kunt uitprinten en uitdelen. Klik hier voor de antwoorden.
barbapapa oef 1
barbapapa oef 2barbapapa oef 3

3. Dagen van de week (kruiswoordraadsel voor beginners)

Klik hier voor een pdf van deze oefening, die je kunt uitprinten. dagen van de week zorro hfst 15 deel 1

4. Canción del Mariachi (luisteroefening)

Dit is een lied dat Antonio Banderas met Los Lobos zong voor de film Desperado. Klik hier als je het op Youtube wilt openen.

Klik hier als je deze oefening wilt openen in pdf om te kopiëren.

gatenkaas Mariachi hfst 18

5. Combineer kleur en zelfstandig naamwoord (spreekvaardigheid)

Klik hier om een lijst met woordjes te openen. Het zijn zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden. Je kunt ze uitprinten en uitknippen. (plastificeren)

Met deze kaartjes kun je combinaties maken van een kleur en een zelfstandig naamwoord. In het lesboek deel 1, hoofdstuk 14 zie je bij de Juego hoe dit werkt.  Maak ook eens wat ongebruikelijke combinaties.

¿Es una tortilla amarilla? No, no es una tortilla amarilla.
¿Es una coca cola marrón? No, es coca cola, pero no es marrón.
¿Es una coca cola amarilla? No, no es amarilla, es verde. 

6. Memorie, spelletje met de maanden van het jaar (vocabulario)

Doel: woordkennis maanden van het jaar
Tijd: 10 minuten
Materiaal: kaartjes die je kunt uitprinten, uitknippen en plastificeren.

Beschrijving: Dit spel heeft maar 24 kaartjes: 12 maanden in het Spaans en 12 maanden in het Nederlands. De bedoeling is dat de kinderen de paren bij elkaar zoeken. Ze moeten wel iedere keer als ze kaartjes omdraaien hardop zeggen wat ze zien. Dan leren ze het zo!

Klik hier om het spel te downloaden en uit te printen.
maanden Spaans

7. Memorie, spelletje na drie lessen (vocabulario)

Doel: woordkennis beginners
Tijd: 10 minutos
Materiaal: 18 sets van een Spaans woord met het bijbehorende plaatje.

Beschrijving:
Het doel van het spel is zo veel mogelijk sets te winnen door om de beurt twee kaartjes om te draaien. Is het een set, dan houd je die en mag je nog een keer spelen.
Begin: De kaartjes worden naast elkaar met tekst/plaatje naar beneden op tafel gelegd. De oudste speler begint. Hij draait twee kaartjes om. Hij zegt de vertaling die erbij hoort (of Nederlands of Spaans). Is het een set, dan mag je nog een keer. Wie de meeste sets heeft, wint.

Klik hier om het spel te downloaden.
memorie na 3 lessen

8. Memorie na vijf lessen, werkwoorden, vraagwoorden (vocabulario)

Doel: het vervoegen van de werkwoorden, llamarse, vivir, ser en tener, vocabulaire: vraagwoorden, honger, dorst, warm, koud etc.
Tijd: 15 – 20 minuten (afhankelijk van het aantal kaartjes dat je gebruikt.
Materiaal: 75 kaartjes met Spaans op de ene kant en Nederlands op de andere kant.

Beschrijving: Het doel van het spel is zo veel mogelijk sets te winnen door om de beurt twee kaartjes om te draaien. Is het een set, dan houd je die en mag je nog een keer spelen.
Begin: De kaartjes worden naast elkaar met tekst/plaatje naar beneden op tafel gelegd. De oudste speler begint. Hij draait twee kaartjes om. Hij zegt de vertaling die erbij hoort (of Nederlands of Spaans). Is het een set, dan mag je nog een keer. Wie de meeste sets heeft, wint.

Tip: neem een kleiner aantal kaartjes en speel in groepjes van 4 mensen. De winnaars kunnen dan tegen elkaar spelen.

Klik hier om het spel te downloaden zodat je het kunt uitprinten.

9. Werkwoordkaartjes om met een dobbelsteen te oefenen (vervoegen)

Met deze werkwoordkaartjes kun je de vervoegingen oefenen. Gebruik hierbij een dobbelsteen en werk in kleine groepjes. Je kunt het ook alleen doen.

1e persoon enkelvoud = ik = 1
2e persoon enkelvoud = jij = 2
3e persoon enkelvoud = hij/zij/u = 3
1e persoon meervoud = wij = 4
2e persoon meervoud = jullie = 5
3e persoon meervoud = zij = 6

Klik hier om de kaartjes te downloaden en uit te printen.

10. Canción: Valencia, met beelden van de stad, voor gevorderde beginners (luistervaardigheid)

Valencia is een populaire paso doble uit een zarzuela La bien amada (1925) van José Padilla. Wil je een leuke Spaanse voorstelling vol met zarzuelas, dans en muziek zien? Klik dan hier.valencia stad

Als je hier klikt krijg je de versie van het lied Valencia van Sarita Montiel, die goed verstaanbaar is.

VALENCIA, vul de ontbrekende woorden in. Klik hier voor de pdf met twee verschillende oefeningen, waaronder de oefening hieronder.

Valencia, es ……………………… de las flores, de la luz y del ………………….
Valencia, tus …………………….. todas tienen de las rosas el color.
Valencia, al sentir como ……………………. en tus huertas el azahar,
quisiera, en la tierra valenciana, mis amores ………………………………

La blanca barraca, la flor del ……………………….,
las huertas surtidas de almendros en …………….
El Turia de plata, el ……………….. turquesa,
el sol valenciano, van …………………………. amor.

Amores, en Valencia son ………….. como ramos de azahar.
Quereres, en Valencia sus mujeres con el …………. suelen dar.
Pasiones, en ………  …………………….. valenciana, si te dan el corazón,
sus hembras ponen alma y ponen vida en un ……………………. de pasión.

Valencia, es ……………………… de las flores, de la luz y del ……………………
Valencia, tus ………………………….. todas tienen de las rosas el color.
Valencia, al sentir como ……………………. en tus huertas el azahar,
quisiera, en la tierra valenciana, mis amores ………………………

Klik hier voor de antwoorden.

11. Día de los muertos 1: werkwoordsoefening, tegenwoordige tijd (gevorderde beginners)

El Día de los muertos con Simón y Clara en Calderón, Ecuador. Deze oefening staat op de site van colby.edu, een site met veel goede grammaticaoefeningen. Klik hier om deze oefening online te maken.

12. Día de los muertos 2 : werkwoordsoefening, tegenwoordige tijd (gevorderde beginners)

El Día de los muertos con Simón y Clara en Oaxaca, Mexico

Ook deze oefening staat op de site van colby.edu, een site met veel goede grammaticaoefeningen. Klik hier om deze oefening online te doen.

13. Valentijnsdag, Te Quiero, gedicht dat Samba Salad op muziek gezet heeft (tekstbegrip)

TE QUIEROte quiero illustratie

Tú eres el aire
Que quiero besar
Tú eres el cuerpo
Que quiero sentir.

Tú eres la rosa
Qué quiero mirar
Tú eres la luz
Que quiero seguir.

Tú eres la idea
Que quiero soñar
Tú eres la vida
Qué quiero vivir.

Besar, sentir, mirar
Seguir, soñar, vivir,
¡Te quiero!

Klik hier om de muziek van Samba Salad te beluisteren.

Klik hier voor de oefeningen op pdf.

Hier vind je de antwoorden.

14. Voorzetsels, voorbeelden voor beginners (vocabulario)

voorzetsels oefenbladMet dank aan lestlearnspanish.co.uk

15. Comida, wat eet je? spreekvaardigheids oefening na hoofdstuk 9

Bij deze oefening is het leuk jezelf of elkaar vragen te stellen over wat men eet op de plaatjes. Je kunt variëren met vragen naar kleur en smaak. Je kunt ook een schema maken voor zoet (dulce), zout (salado) en bitter (amargo) eten, of gezond/ongezond. Je kunt ook de woorden indelen naar mannelijk en vrouwelijk.

Voorbeeld:
¿Te gusta un bocadillo con atún? No, no me gusta, me gustan tortillas mexicanas. comida

16. ¿Cómo te llamas? Beginners, na 2 lessen (spreekvaardigheid)

Invuloefening voor beginners.

1. Me ………………… Zorro, y tú, ¿Cómo …………………… llamas?

2. ¿…………………….. se llama tu padre?

3. …………………….. llama Barbazoo.spaans-voor-de-basisschool-17

4. El rey ……….. ………………………. Guillermo Alejandro.

5. El zorro ……… ……………………….. Pepa.

6. ¿Tu amiga ………………….. se llama?

7. El perro se ………………………….. Luis.

8. Y tú, ¿Cómo te …………………………… ?

17. Het mensenlijk lichaam/El cuerpo humano, invuloefening voor beginners (vocabulario)

Probeer de ontbrekende woorden in de tekening te vinden. Klik hier voor de antwoorden.

el_cuerpo_sin_palabras

18. Pictionary, spelletje na vijf lessen, beginners (vocabulario)

Doel: Met dit spel kun je Pictionary spelen. Print het spel uit op dikker papier, liefst gekleurd en knip de kaartjes uit. Helemaal mooi is het als je ze plastificeert.
Tijd: 10 – 20 minuten
Materiaal: Wat heb je nodig?
– smartboard, flap-over of schoolbordspaans-voor-de-basisschool-02
– stiften of krijtjes

Beschrijving:
Leg de kaartjes met het woord naar beneden op tafel. De eerste speler pakt het bovenste kaartje en probeert zonder het woord te zeggen het te tekenen op het bord. Wie het raadt, mag het kaartje houden.

Variatie:
1. Deel kaartjes uit en laat de kinderen zelf een woord opschrijven thuis.
2. Met een grotere groep kun je ook twee teams maken.
3. Als je meer lessen hebt gehad, kun je er nieuwe woordjes bij doen.

Klik hier om de kaartjes te downloaden en uit te printen.

19. Mi perro, tu perro, conversatiehulp voor beginners

Met deze foto’s kun je de spreekvaardigheid oefenen. Je kunt ze hier uitprinten en ieder een plaatje geven, maar je kunt het ook de plaatjes op het smartboard openen en er zo over praten.

Voorbeelden:
Ontkenning: ¿Es un perro? No, no es un perro, es un gato.
Werkwoord gustar: Me gusta el perro./No me gusta el perro.
Bezittelijk voornaamwoord: ¿Es tu perro? No, no es mi perro? ¿Te gusta mi perro? No, no me gusta tu perro. Sí, me gusta tu perro.

oef-site-deel-1-nr-19

20. Vamos a reciclar, lied bij hoofdstuk 11(tekstbegrip en luistervaardigheid)

Vamos a reciclar    Klik hier om het liedje te luisteren
Wil je een ‘gatenkaasoefening’ downloaden om te printen? Klik dan hier.
Wil je een oefening over tekstbegrip? Klik hier.
Tekst:
Cada cosa en su lugar
Es donde debe estar
No ensuciemos nuestro hogar,
¡Vamos a reciclar!
Los contenedores son
De cuatro colores,
Por las calles al pasar,
Nos invita a reciclar
El verde quiere el vidrio,
Comida en el marrón
En el amarillo sólo el plástico,
Y en el azulpapel y cartón.
Cada cosa en su lugar…
En la desechería
Todo aprovecharán.
Si no has ido todavía,
No te lo pienses más
Cada cosa en su lugar..